De ups, en de downs - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu De ups, en de downs - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu

De ups, en de downs

Door: Martijn Keizer

Blijf op de hoogte en volg Martijn

15 November 2014 | Costa Rica, Heredia

De afgelopen paar weken heb ik ontzettend veel meegemaakt. Ik ben actief betrokken geraakt in het onderzoek rond de uitbarstende vulkaan Turrialba, ik ben dinsdag nogmaals meegeweest naar Poás (zelfde pad, minder regen), en woensdag naar Arenal. Twee vulkanen in twee dagen, en een fantastische ervaring dat het was!
Stiekem waren het overigens drie vulkanen, want onderweg naar Arenal zijn we ook nog even bij een "maar" gestopt. Dit is een krater die ontstaan is uit een enkele explosie. En wat een knal moet dat geweest zijn zeg! De krater was minstens 5 kilometer in doorsnee, en het meer wat in de krater lag, lag zeker 300 meter onder de kraterwand. Gelukkig is deze maar ontstaan toen er nog geen mensen woonden in Costa Rica: enkele miljoenen jaren terug.

Helaas is het deze week niet alleen bij ups gebleven, zoals de titel al suggereert. Ik schrijf dit op het moment vanuit een bed in een ziekenhuis.

Donderdagochtend werd ik wakker met stevige buikpijn, rechtsonder. Tijdens de dag ging dit niet weg. De nacht van donderdag op vrijdag heb ik nauwelijks geslapen van de pijn. Na overleg met thuis heb ik vrijdag maar een dokter bezocht. Samen met iemand van OVSICORI ben ik naar de "huisarts" van de UNA gegaan. Deze huisarts sprak mijn vermoeden uit: mogelijke blindedarmontsteking.

Terug op OVSICORI hebben ze voor mij een taxi gebeld. Er was helaas niemand beschikbaar om met me mee te gaan. De taxi bracht me naar Hospital Clínica Bíblica in San José - naar het schijnt de beste kliniek die er is in Costa Rica. Daar is de diagnose door twee artsen en een bloedtest bevestigd. Op de echo was niks te zien, maar dat was een mogelijkheid volgens de arts.

Na het invullen / tekenen van meerdere formulieren (disclaimers, form of consent, contactadressen, etc) werd ik om 4 uur naar de operatiekamer gereden.
Zojuist heb ik van de arts gehoord dat mijn appendix verwijderd is. Hij was niet alleen ontstoken, maar het laagje beschermend vet dat er omheen zat was ook gedraaid waardoor de bloedstroom ernaartoe volledig afgesneden was. Dit verklaarde mijn gebrek aan koorts, misselijkheid en andere symptomen.

Ik blijf in ieder geval vandaag nog in het ziekenhuis, mogelijk kan ik morgen naar huis. Nouwja, naar huis, waarschijnlijk ga ik niet naar het hotel terug, maar naar een collega - wie precies weet ik nog niet. Dat zien we dan wel.

  • 15 November 2014 - 21:45

    Marijke:

    Dat is even wat!!!
    Heel veel sterkte en beterschap!!
    Hopelijk knap je snel weer op!

  • 15 November 2014 - 22:47

    Tante Franca:

    Hey, wat fijn dat je morgen misschien al weer het ziekenhuis uit mag en helemaal fijn dat je dan bij een collega kunt komen. Dat was namelijk iets waar we ons allemaal een beetje zorgen over maakten. Hoe gaat het verder als hij uit het ziekenhuis komt. Gelukkig is dat dus opgelost. Fijn dat je er niet "alleen" bent, maar dat je dus lieve collega's hebt die met je meedenken.
    Nou, sterkte, beterschap en knap maar snel op, hoor.

    Groetjes van ons allemaal en een lebber van Sipke.

  • 16 November 2014 - 11:23

    Sandra:

    Hoi Martijn,

    Vervelend van je blinde darmontsteking, beterschap! Ik duim voor je dat je snel weer op pad kan voor nog meer ups zonder downs!

    Groetjes, Sandra

  • 17 November 2014 - 21:16

    T.Keizer-Trapman:

    Zaterdag hoorde ik, dat je geopereerd was aan je blindedarm, ik zei nog jullie zoeken het wel in het buitenland. Je moeder en jij. Vanavond met je moeder gesproken, die vertelde dat je weer uit het ziekenhuis was, en dat je tijdelijk bij Maria bent, dat is een hele geruststelling voor je ouders. Nu weten ze dat je goed verzorgt wordt. Martijn ik hoop dat je weer gauw helemaal beter bent, zodat als je ouders en Carina komt je weer het ventje bent.
    Met de hartelijke groeten en beterschap van oma.

  • 19 November 2014 - 22:51

    Venhar:

    Martijn ik wens je heel veel beterschap. Ik hoop je snel te zien hier in Nederland
    Pas goed op je zelf groetjes venhar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Student Geologie en Vulkanologie, met een bachelor in Informatica. Deze reisblog gaat over mijn reis, avonturen en stage bij OVSICORI-UNA in Costa Rica.

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 12640

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 26 April 2014

Stage bij OVSICORI

Landen bezocht: