Goedemorgen, mevrouw de ambassadeur - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu Goedemorgen, mevrouw de ambassadeur - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu

Goedemorgen, mevrouw de ambassadeur

Door: Martijn Keizer

Blijf op de hoogte en volg Martijn

08 November 2014 | Costa Rica, Heredia

Aangezien Maria tijdens de huidige crisis aangewezen is als de "in-house" vulkanologe, is zij degene die het labwerk coördineert, en bovendien is ze het eerste aanspreekpunt voor de pers. Het is dus niet ongebruikelijk dat er minder dan 15 seconden tussen telefoontjes zit - een paar dagen geleden heeft ze een uur over een email gedaan.

Zo ook afgelopen dinsdag. Maria neemt een telefoontje aan. Praat wat in het Spaans, en geeft daarna de hoorn aan mij. "It's for you".

"Buenos dias, Martijn Keizer"
"Goedemiddag, met *naam* van de Nederlandse ambassade"

Via de dagelijkse rapportage van het CNE (Comission Nacional de Emergencias) waren de voorlopige resultaten van mijn ash survey (zie vorige blogpost) gepubliceerd. Daar stond keurig netjes mijn naam bij vermeld, en dat ik student aan de Universiteit Utrecht ben. Een medewerker van de ambassade had dit gezien, en de ambassadeur wilde mij wel in persoon ontmoeten.

Per email hebben we een afspraak gemaakt voor deze vrijdag. De ambassadeur had dan tijd, ik moest toch nog ergens een keer naar San José toe (mijn vingerafdrukken moesten nog geregistreerd worden), dus dat kon ik mooi combineren.

Gisteren eerst nog een briefing gehad. Geoffroy heeft met mij de volledige tijdlijn van Turrialba doorgenomen. Sinds 1996 is er al toename in seismiciteit (geïntepreteerd als het onder druk komen te staan van de magmakamer). In 2005 is het ontgassen van de vulkaan toegenomen, flinke hoeveelheden zwavelzuur werden sinds toen uitgestoten.

Ergens tussen 2005 en 2010 is ook "inflatie" begonnen. Het onder druk komen van de magmakamer heeft tot gevolg dat de hele berg als een ballon uitdijt - en dat is meetbaar per GPS.

Begin 2010 begon de vulkaan al met een paar korte uitbarstinkjes. Dit waren voornamelijk freatische uitbarstingen (uitbarstingen puur onder invloed van superverhit water dat plotseling en explosief omgezet wordt in stoom). Meerderen van dit soort uitbarstingen zijn tussen 2010 en 2013 waargenomen.

Ongeveer 10 dagen voor de uitbarsting zagen we een plotselinge toename in seismiciteit, vrij hoog in de berg - op een plek waar we weten dat een eerdere "plaat" gestold magma zit. Dit is dus in feite de "kurk". Aardbevinkjes daar betekent dus dat deze kurk aan het breken was. Ongeveer 12 uur voor de uitbarsting zagen we vervolgens tremor, een continue trilling - en dat geeft aan dat er materiaal in beweging is. Zes uur voor de uitbarsting heeft OVSICORI een officiële waarschuwing uitgegeven aan Turrialba National Park en de mensen eromheen.

Het is dus duidelijk dat Turrialba een complexe vulkaan is, en dat dit "activiteitstraject" al een behoorlijke tijd aan de gang is. Dit soort trajecten zien we meer bij soortgelijke vulkanen, en Turrialba houdt zich tot nu toe perfect aan het stappenplan: Seismiciteit, ontgassing, inflatie, freatische uitbarstingen, en nu ook freatomagmatische uitbarstingen - uitbarstingen die nog wel onder invloed van water zijn, maar waarbij het water door direct contact met gesmolten magma verwarmd wordt - en niet via een (dikke) laag gestold steen.

De volgende stap is een magmatische uitbarsting. Dit is dus een uitbarsting puur gedreven door magma. Echter, wat de toekomstscenario's betreft zijn er nog veel onzekerheden. Hoe zwaar gaat een magmatische uitbarsting worden? Hoe lang gaat die duren? Hoe lang duurt het voordat Turrialba deze stap zet? Gaat Turrialba überhaupt deze stap zetten? Of is de druk van de ketel en gaat de vulkaan weer op de standby-stand? Vragen waar we tot nu toe alleen maar over kunnen speculeren.

De ambassadeur was ook zeer geïnteresseerd in hoe ik in Costa Rica terecht ben gekomen, en hoe lang ik hier nog zou blijven ("Voor het geval dat we wat meer informatie nodig hebben"). Ook hebben we het kort over een reisadvies voor Costa Rica gehad. Vooralsnog is er geen aanleiding voor een negatief reisadvies.

Na afloop van dit gesprek ben ik per taxi richting het politiebureau gegaan om mijn vingerafdrukken te laten registreren - dat moest nog gebeuren. Daarna met de volgende taxi mij af laten zetten bij een bushalte, en daarna met de bus terug gegaan naar Heredia. Het verschil mag er wezen. Met de taxi op de heenweg deed ik er 20 minuten over, de bus kostte me maarliefst anderhalf uur. Maar daar staat tegenover dat de taxi omgerekend bijna 14 euro kostte, en de bus zo'n 75 eurocent.

's-middags en 's-avonds (doorgewerkt tot 19:00) heb ik met Maria nog wat labwerk gedaan. Gisteren hadden we al asmonsters van Turrialba voorbereid om geanalyseerd te worden, en vandaag hebben we de analyse aangezet. Aangezien dit vrij lang duurt (16 minuten per sample) en het apparaat toch volautomatisch werkt, draait dit vannacht door. Morgenochtend (ja, weekenden bestaan niet tijdens Alerta Maxima) gaan we daar de resultaten van bekijken en intepreteren. Ik ben benieuwd!

  • 08 November 2014 - 11:15

    Els:

    Zo ben je "alleen maar" student-stagiare, zo zit je de voorliching voor Buitenlandse Zaken te regelen. Fantastisch dat je dit allemaal mag meemaken.

  • 08 November 2014 - 12:30

    Gerrit:

    Het blijft spannend wat je daar meemaakt. Een formele afspraak met een ambassade maakt niet iedereen mee, dus ook dat is een unieke ervaring.
    Nieuws in Nederland over Turrialba is er niet meer. De info halen we uit internet en lokale nieuwssites.
    De analyse van je survey: wat heeft dat opgeleverd?
    Werk lekker vandaag: we spreken je morgen wel weer

  • 09 November 2014 - 22:32

    Harald Trommer:

    It’s really exciting to follow your footsteps! I studied the laws and economies but never had those close contacts to Royals, Presidents, Ambassadors like you!! In my next life I should study geology.. Your next meeting will be with the Arch Bishop.. I keep my fingers crossed for you.
    Kind regards, Sigrid and Harald

  • 10 November 2014 - 23:08

    Huub Paalvast:

    Hallo Martijn,
    Ik kreeg je adres van je moeder en heb een flinke leesbeurt achter de rug. Je schrijft lekker uitgebreid en beeldend. Ik blijf je vanaf nu wel volgen. Misschien kun je een keer een op niveau aangepast verhaal houden in groep 8 van je oude schooltje. Ik wens je veel succes bij al je werk in het verre Costa Rica.

  • 16 November 2014 - 23:16

    Els:

    N.a.v. de reactie van Huub Paalvast: heb je je oude spreekbeurt nog? Beetje inkorten en mixen met je ervaringen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Student Geologie en Vulkanologie, met een bachelor in Informatica. Deze reisblog gaat over mijn reis, avonturen en stage bij OVSICORI-UNA in Costa Rica.

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 12655

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 26 April 2014

Stage bij OVSICORI

Landen bezocht: