Nog 1 week alleen - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu Nog 1 week alleen - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu

Nog 1 week alleen

Door: Martijn Keizer

Blijf op de hoogte en volg Martijn

15 December 2014 | Costa Rica, Heredia

Volgende week begint de kerstvakantie. Eigenlijk deze week al, maar omdat ik nog niet zo veel vakantiedagen opgebouwd heb als mijn collega's, werk ik deze week nog gewoon door.
Aanstaande vrijdag is het zo ver, de laatste dag dat ik alleen in Costa Rica ben. Vrijdagavond landen Carina en mijn ouders hier. Mijn ouders blijven hier twee weken, en gaan daarna weer naar huis, maar Carina blijft maarliefst drie maanden (het maximum op een toeristenvisum). Deze week ben ik nog alleen, maar daarna niet meer. En ik kan niet wachten om na vier maanden Carina en mijn ouders weer te zien!

Overigens heb ik vandaag nog een lesje bureaucratie voor gevorderden gehad. Ik heb een DIMEX nodig - dit is een identiteitskaart voor buitenlanders in Costa Rica. Voor die DIMEX moest ik nog een storting maken van 98 dollar.
Even afgezien van het feit dat dit het duurste identiteitskaartje ooit is, is het volkomen onmogelijk om die 98 dollar te betalen. Dat zit zo:
Om een storting te doen op de bank, moet je jezelf identificeren. Een Nederlands paspoort is (om een of andere vage reden) geen voldoende identiteitsbewijs. Daarvoor moet ik een Costaricaans identiteitsbewijs hebben: de DIMEX die ik ging betalen.
Dit kreeg ik te horen na drie kwartier wachten bij de bank. Dus, hoe lossen we dit op? Met behulp van de Madre Familia van de administratie van de UNA natuurlijk! Zij is ook naar de bank gekomen, en na een tweede drie kwartier wachten, kon zij wel de deposit maken, in mijn naam, op haar identiteitsbewijs. Dus ik geef mijn pas (van dezelfde bank waar we stonden overigens) om het bedrag te pinnen.
Nee, ik kan het bedrag alleen pinnen met een identiteitsbewijs.

*GROM*

Gelukkig staat er direct naast de bank een geldautomaat, waar ik 100 dollar heb opgenomen. Natuurlijk betekent dat wel dat je daarna weer achteraan in de rij terecht komt, en na een derde drie kwartier wachten gaf ik voor de ogen van de bankmedewerker het geld aan de dame van de administratie, die daarna in mijn naam, op haar identiteitsbewijs, de storting maakte voor mijn DIMEX.

Gelukt. Maar dat betekent nog niet dat we er vanaf zijn!
Morgenochtend mag ik terug naar het kantoor van de administratie van de UNA, om de aanvraag voor de DIMEX te tekenen. Daarna mag ik donderdag naar San José om bij de department of migration de DIMEX aan te vragen. En dan is het nog maar de vraag of ik hem voor maart in handen heb.

Gelukkig sta ik er vanaf volgende week niet helemaal alleen meer voor.

  • 16 December 2014 - 10:46

    Els:

    Wij tellen ook af!

  • 16 December 2014 - 11:16

    Peter Van Der Meer:

    Wij staan al getankt!
    En er zijn hier zojuist ook groene biljetten aangekomen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Student Geologie en Vulkanologie, met een bachelor in Informatica. Deze reisblog gaat over mijn reis, avonturen en stage bij OVSICORI-UNA in Costa Rica.

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 12638

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 26 April 2014

Stage bij OVSICORI

Landen bezocht: