Guanabana - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu Guanabana - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu

Guanabana

Door: Martijn Keizer

Blijf op de hoogte en volg Martijn

25 Januari 2015 | Costa Rica, Heredia

Gisteren waren Cat en ik in San José. We hadden een dagje museum gehad (museo de los niños), en waren toen nog even de stad in gegaan. Onderweg terug naar de bushalte zagen we een groentenwinkeltje. We waren al een tijd nieuwsgierig naar guanabana (zuurzak in het Nederlands), en ik vroeg of ze dat hadden. Nou, zij had het niet, maar achter haar wel. Blijkt dus dat er een heuse groenten- en fruitmarkt achter zat, en dat dat nog een behoorlijk eindje door ging.

Bij een van de fruithandelaren vroegen we weer naar guanabana, en daar wilde hij weten hoeveel we wilden. We dachten allebei dat het de grootte was van een mango, dus ik vroeg om twee stuks - een voor Cat, en een voor mijzelf.
Uiteindelijk ben ik daar op teruggekrabbeld toen de guanabana de grootte van een forse watermeloen bleek te zijn. We hebben maar een halve meegenomen: twee en een halve kilo fruit.

Guanabana is een raar fruit. De schil is zo groen als het maar zijn kan, de binnenkant heeft de kleur van een moot verse koolvis. Het fruit is zacht en de schil is vrij dun, je moet dus oppassen dat je hem niet pureert als je hem oppakt. Het heeft de grootte van een forse watermeloen, en de vorm ligt tussen die van een papaya en die van een mango.

Schillen doe je het makkelijkste met een lepel, en eigenlijk wil je dat ook boven een kom doen, want er komt verschrikkelijk veel sap uit. De textuur doet denken aan lychees, de pitten zijn zo groot als kleine amandelen. De smaak is moeilijk te beschrijven. Het is zoet, zuur en fris tegelijk, in de verte doet de smaak een beetje denken aan appel, maar dat is maar heel in de verte.

Maar boven dat alles weten we heel zeker: Guanabana is ontzettend lekker!

• 25 Januari 2015 - 19:27

Peter Van Der Meer:

Ik was er kennelijk vlot bij, maar nu zijn de foto's er ook.
    We nemen aan dat de eerste foto in het museum was.
    De andere foto's betreffen de Guanabana.
    Wat wij intussen geproefd hebben (van de Appelsientje 2-drank) stemt overeen met jouw beschrijving.
    Dat de vrucht er er uit ziet als een moot kabeljauw ga ik maar aan voorbij, want dat geeft een andere smaakverwachting.
    Veel (werk)plezier nog verder
    PS: Bij Poas hangen toch maar steeds mistige wolken?
    Ik hoop dat het geen slecht teken is én dat het niet overeenkomt met de algemene weersgesteldheid bij jullie.

• 25 Januari 2015 - 19:44

Martijn Keizer:

Bij Poas is het inderdaad redelijk veel bewolkt. Dat komt omdat de wind van het regenwoud vandaan komt, en dat is nog vrij nat van het regenseizoen (wat in november afgelopen is). De lucht wordt in het regenwoud volgepomt met water, wat verdampt uit het bos. Die lucht moet dan als het bij de vulkaan komt naar boven want er staat een berg in de weg. En dan condenseert het en vormt het wolken.

Het is dus niet ongebruikelijk om te zien dat de hele lucht blauw is, maar dat er wolken zijn bij de bergen, en zo dus ook bij Poas.