Foto's van Poás - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu Foto's van Poás - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Martijn Keizer - WaarBenJij.nu

Foto's van Poás

Door: Martijn Keizer

Blijf op de hoogte en volg Martijn

21 Oktober 2014 | Costa Rica, Heredia

Inmiddels zijn we bijna een week verder sinds mijn avontuur naar Poás. Mijn enkel heb ik weinig last meer van, mijn knie helaas nog wel een beetje. Maar dat komt wel goed, dat heeft wat meer tijd nodig.

Vorige blog had ik beloofd dat de foto's snel zouden komen. Helaas is het iets anders gelopen. Mijn telefoon was toch van binnen niet helemaal droog na een nacht in de ontvochtiger. Helaas was het scherm kapot gegaan. Inmiddels zijn we twee bezoekjes aan de telefoonwinkel en 250 dollar verder en het doet het weer. Klein detail: het scherm is nu blauw in plaats van zwart. Maar wat maakt het ook uit: hij doet het weer!

Dus bij deze, de foto's!

Voorbereiding (1): Testen of helm en gasmasker passen. En yay, dat deden ze! Dat was een voorwaarde om mee te mogen.

Voorbereiding (2): Mijn "gear". Rugzak zat vol met water, (regen)kleding, schone kleren, noodvoorraad-koekjes, etc. Verder liggen daar een gasmasker, een helm en een radio. De radio was voor het andere team, maar 1 daarvan ging met onze auto mee.

Parkeerplaats: VLNR: Geoffroy, Carlos, Maarten en Javier. Zo dicht bij Poás komen overigens alleen de UNA-auto's, andere auto's parkeren ongeveer een kilometer verderop.

Junglepad: Hier kunnen ze in het Staelduinse Bos nog wat van leren, dit junglepad is tenminste echte jungle. Inclusief de modder, insecten en in Javiers woorden "Don't be afraid when you hear something rustling, there are wild turkeys here."

Laguna Caliente (1): Mijn eerste echte blik op het meer van Poás. Nog van een flink eindje afstand, maar toch.

De jungle uit: Foto genomen door Javier, de overgang tussen jungle en dood maanlandschap is heel erg abrupt.

Laguna Caliente (2): Vanaf de kraterrand genomen. Het meer ligt zo'n 250 meter onder ons en heeft een diameter van tussen de 250 en 300 meter. Even om je een idee te geven van de schaal ervan.

Gasmaskerselfie: Ja, wat moet ik hier nou voor commentaar bij leveren...

Kraterwand ri O: Wat verder gelopen richting het noorden langs de krater, onderweg naar de webcam. Het pad loopt langs de bovenrand van de krater.

Uitzicht ri N: Vanaf mijn vorige positie, dit was het uitzicht richting het noorden. In deze richting gaat het "maanlandschap" vrij ver door, omdat de wind regelmatig deze kant op staat en de sterk zwavelhoudende "pluim" deze kant op blaast.

Kraterwand ri N: Het vervolg van de kraterwand, de camera staat vlak naast waar de berg op de achtergrond achter de kraterwand verdwijnt. Ondanks dat de camera een paar meter hoog staat, is deze toch niet zichtbaar op de foto - om je een idee te geven van de schaal.

Scheur in grond: Onder de invloed van de zwaartekracht zijn er een aantal scheuren in de grond ontstaan. Uiteindelijk zal dit de krater in zakken door middel van een flinke aardverschuiving. Advies van Javier: Blijf aan de buitenkant van de eerste scheuren.

Webcam: Javier installeert de nieuwe radioantenne van de webcam.

Uitzicht vanaf webcam: Filmpje wat ik gemaakt heb vanaf de plek van de webcam.

  • 21 Oktober 2014 - 22:09

    Marijke:

    Hoi Martijn,
    Leuk om je verhalen te lezen en ook erg leuk om de foto's te zien.
    Dat masker staat je goed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Student Geologie en Vulkanologie, met een bachelor in Informatica. Deze reisblog gaat over mijn reis, avonturen en stage bij OVSICORI-UNA in Costa Rica.

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 12625

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 26 April 2014

Stage bij OVSICORI

Landen bezocht: